tisdag 23 mars 2010


Det är snart bara en knapp månad kvar innan stafettväskan reser norrut och jag går och funderar på vad jag skall ladda den med, för tom kan den ju inte komma till Skellefteå. Först tänkte jag på en författare som ligger mig varmt om hjärtat och som har anknytning till Landskrona, nämligen Selma Lagerlöf. Jag känner mig ju som en annan Nils Holgersson, när jag ska fara i väg mot norr, visserligen inte på gåsryggen, men med SAS. Men så kom jag att tänka på en annan favorit, nämligen vår skånska sagosamlerska Eva Wigström. Henne skall jag naturligtvis ta med mig. Hon är värd att lyftas fram. Hon är värd all den uppmärksamhet hon förtjänar, och genom Berättarstafetten kan jag bidra till detta. Så får det bli. Jag packar ner en av hennes insamlade sagor i väskan och berättar den vid starten på berättarfestivalen där upp i norr.

1 kommentar: