söndag 21 juli 2013

DEN FÄRGRIKA MEDELTIDEN



Här om dagen besökte jag Härkeberga kyrka utanför Enköping och gick in i en fantastisk bildvärld, som helt fyller väggar och valvkappor. Där fan jag också bilden av den medeltida gycklare, som jag använder som symbol för mitt medeltidsprogram på min hemsida (se under knappen skolprogram).
På Albertus Pictors tid var dräkten vackert röd och grön och gycklaren hade röda rosor på kinderna. Tidens tand har gjort det röda svart och gubben lite mindre färgrik, med bilden förmedlar ännu liv och fantasikraft. Det gör också de historier jag berättar i programmet "Med rötter i medeltiden". Medeltiden var en färgrik period som orättvist fåt epitetet "den mörka medeltiden". Besök Härkeberga kyrka så förstår ni vad jag menar,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar