lördag 30 november 2013

MINNEN FRÅN BETFÄLTET



En väsentlig del av mina minnen utgörs av arbetet med sockerbetorna. Jag fick som liten tillbringa en hel del tid i betfältet. Under tiden som jag gjorde det låg min mor bl.a. på knä och nackade betor, och det är så jag minns henne. Kniven i högsta hugg, kluten på huvudet, blåstället och den gröna koftan, säckvävsförklädet och så gummistövlar och gummihandskar. Så såg hon också ut den eftermiddag som en fotograf från tidningen Sydsvenskan kom utklivande till henne och bad att få ta en bild. Dagen efter var hon på bild på första sidan med rubriken "Betsäsongen har börjat". Men det stannade inte med det. Bilden såldes vidare och spreds i en rad olika publikationer. Hon förekom i ett flertal veckotidningar, och i bildtidningen Se blev hon utnämnd till "Miss Beta". Vi har ofta skratta åt det. Vilken okunnighet! Den som låg i betfältet och jobbade kände sig verkligen inte som en skönhetsmiss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar